1. ممنوعيت صلوات فرستادن در اذان
در همين كتاب فتاوي اللجنة الدائمة للبحوث و الإفتاء، جلد 2، صفحه 501، فتواي شماره 9696 رسماً با إمضاء بن باز و ديگران آوردهاند:
اگر كسي قبل از اذان يا بعد از اذان يا در وسط اذان بر پيامبر (صلي الله عليه و سلم) صلوات بفرستد:
من البدع المحدثة في الدين.
اين از بدعتهايي است كه در دين حادث شده است.
و پيامبر (صلي الله عليه و سلم) هم فرمود:
من أحدث في أمرنا هذا ما ليس منه فهو ردّ.
هر كسي كه در دين بدعت بگذارد، مردود است.
با اينكه قرآن نسبت به صلوات فرستادن بر پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) ميفرمايد:
إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَي النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْليما
خداوند و فرشتگانش بر پيامبر درود ميفرستند، اي كساني كه ايمان آوردهايد، بر او درود فرستيد و سلام گوئيد و تسليم فرمانش باشيد.
سوره أحزاب / آيه 56
قرآن مقيد هم نكرده است كه در كجا بايد صلوات بفرستيد؛ در خانه، مسجد، قبل و بعد و وسط اذان، در ركوع و سجده، در قنوت. در هر جا صلوات فرستادن، يكي از بهترين اذكار است و باعث بخشش گناهان و ترفيع درجات ميشود. من گمان نميكنم ثواب هيچ عملي در ميان اعمال مستحبي به اندازه ثواب صلوات فرستادن باشد.
اين آقايان صراحتاً ميگويند: «صلوات فرستادن بر پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) در قبل و وسط و بعد از اذان بدعت است». آيا همين كار اينها بدعت نيست؟! آيا پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرموده است كه در قبل و وسط و بعد از اذان بر من صلوات نفرستيد؟ اگر پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) نفرموده است، آيا اين بدعت نيست؟ اگر بنا باشد كه در همه چيز بگوييد بايد پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) گفته باشد، در مسائل مستحدثه چه ميگوييد؟ مثلاً شما كه الآن با قاشق غذا ميخوريد، آيا پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) با قاشق غذا ميخورد؟ آيا مثلاً پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) با هواپيما پرواز ميكرد و با بلندگو سخن ميگفت و از تلويزيون و اينترنت استفاده ميكرد؟ آيا پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) در اين مسائل فرمان داده است؟ در خود مراسم حج كه سوار هواپيما و ماشين ميشويد و وارد جده و مدينه ميشويد، آيا پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرموده است كه كسي ميتواند با هواپيما و ماشين به حج برود؟ حج هم يك أمر عبادي است. شما كه اذان و اقامه و نماز را با بلندگو ميخوانيد، با اينكه نماز بهترين عبادت است، آيا پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) فرموده است كه با بلندگو نماز بخوانيد؟ اينها خلاف قرآن است.
در صحيح مسلم، جلد 2، صفحه 4، حديث 735، باب القول مثل قول المؤذن لمن سمعه صراحت دارد كه عمرو بن عاص از نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) نقل ميكند:
إذا سمعتم المؤذن فقولوا مثل ما يقول، ثم صلوا علي، فإنه من صلي علي صلاة صلي الله عليه بها عشرا.
وقتي صداي موذن را شنيديد، آنچه را كه او ميگويد، شما هم بگوييد و بر من صلوات بفرستيد. هر كس بر من يكبار صلوات بفرستد، خداوند 10 مرتبه بر او صلوات ميفرستد.
يعني وقتي مؤذن ميگويد أشهد أن لا إله إلا الله، شما هم بايد بگوييد أشهد أن لا إله إلا الله و اگر ميگويد أشهد أن محمد رسول الله، شما هم بايد بگوييد أشهد أن محمد رسول الله.
اين عين عبارت نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) است و در صحيح مسلم است، نه در كتابهاي دست سوم و چهارم.
آقاي زيني دحلان (متوفاي 1305 هجري) كه مفتي مكه مكرمه بود، در كتاب فتنة الوهابية، صفحه 20 ميگويد:
محمد بن عبد الوهاب (كه از مؤسسين سياسي وهابيت است) دستور داده بود كسي حق ندارد بر بالاي منبر و بعد از اذان بر پيامبر (صلي الله عليه و سلم) صلوات بفرستد،
حتى أن رجلا صالحا كان أعمى و كان مؤذنا و صلى على النبي صلى الله عليه و سلم بعد الأذان بعد أن كان المنع منهم، فأتوا به إلى إبن عبد الوهاب فأمر به أن يقتل فقتل و لو تتبعت لك ما كانوا يفعلونه من أمثال ذلك لملأت الدفاتر و الأوراق.
يك مردي صالح كه نابينا بود، اذان ميگفت و بعد از اينكه دستور داده شد بعد از اذان نبايد بر پيامبر (صلي الله عليه و سلم) صلوات فرستاد، بعد از اذان بر پيامبر (صلي الله عليه و سلم) صلوات فرستاد. او را نزد محمد بن عبد الوهاب آوردند و محمد بن عبد الوهاب هم دستور قتل او را داد و او را كشتند. اگر اينطور كارهاي نادرست و وحشتناك وهابيت را بخواهم بشمارم، مثنوي هفتاد من كاغذ شود و اين دفاتر و اوراق پر ميشود از اين كارها.
اين مرد صالح به چه جرمي كشته شد؟ به جرم صلوات فرستادن بر پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله)! اين يك نمونهاي از كار وهابيت است و جفايي است در حق نبي مكرم (صلي الله عليه و آله).
2. بدعت بودن دعاء كنار قبر پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله)
آقاي شيخ صالح فوزان كه عضو هيئت كبار عربستان سعودي و عضو لجنه دائمي هم هست، در مجلة الدعوة، شماره 1612، صفحه 37 صراحت دارد:
كساني كه كنار قبر پيامبر (صلي الله عليه و سلم) ميروند و دعا ميكنند به اميد اينكه دعايشان به اجابت برسد، اين كار بدعت است.
من البدع كذالك الدعا عند قبر الرسول او غيره من القبور ... أن الدعا عنده يستجاب.
آيا ما در كره زمين، بهتر و بالاتر از كنار قبر نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) داريم؟ اينكه اين فتاوا را از كجا آوردهاند، ما نميدانيم!
3. بدعت بودن هديه كردن ثواب قرآن و نماز به پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله)
در كتاب فتاوي اللجنة الدائمة للبحوث و الإفتاء، جلد 9، صفحه 58، فتواي شماره 3582 صراحت دارد:
كسي كه نماز و قرآن بخواند و بخواهد ثوابش را به پيامبر (صلي الله عليه و سلم) هديه كند، حرام و بدعت است.
يعني ميخواهند ارتباط مسلمانان با پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) را براي هميشه قطع كنند.!
4. شرك بودن بوسيدن و دست كشيدن قبر پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله)
همچنين إبن تيميه ميگويند:
التمسح بالقبر و تقبيله شرك.
دست كشيدن بر روي قبر پيامبر (صلي الله عليه و سلم) و بوسيدن آن قبر شرك است.
الزيارة لإبن تيمية، ص 438، مسئله 7
ما نميدانيم اينها ميخواهند چه كار بكنند؟ ما نسبت به سران وهابي تأسف نميخوريم؛ چون مانند اينها در تاريخ بودهاند و بني أميه هم كارهايي كردهاند و مروان و يزيد و معاويه و أبو سفيان هم كارهايي كردهاند و قبل از اينها هم افرادي آمدند و كارهايي را انجام دادند. ولي من تأسف ميخورم نسبت به جوانان تحصيلكرده و دانشجو و اساتيد دانشگاه (كه در اين عصر ارتباطات كه تمام دنيا چشم را به مسلمانان دوختهاند و ما ميخواهيم فرهنگ اسلامي را صادر كنيم و تمدن اسلامي را به دنيا معرفي كنيم) كه فريب اينها را ميخورند و همچنين مسائلي را مطرح ميكنند. واقعاً در هيچ ديني از اديان گذشته، همچنين برخوردي با پيامبرشان نكردند كه وهابيت با نبي مكرم (صلي الله عليه و آله) همچنين برخوردي كرده است. من عزيزان وهابي را دوست دارم و اين جوانان را به والله مانند فرزندان خودم دوست دارم و هميشه هم دعا ميكنم تا ذهن اينها باز شود. من نميگويم بياييد شيعه بشويد، بلكه ميگويم برويد مطالعه و تحقيق كنيد و اين حرفها را دربست قبول نكنيد. اينها را براي خودتان بت قرار ندهيد. اين بتها را بشكنيد و اين پرده ضخيمي كه اين وهابيها جلوي چشم شما جوانان كشيدهاند را كنار بزنيد و اين سدّ محكم را بشكنيد و بياييد مطالعه كنيد. اگر چند كتاب وهابي مطالعه ميكنيد، بياييد چند كتاب را كه در نقد وهابيت است را هم مطالعه كنيد و سپس انتخاب با شماست. ما نميگوييم كه بياييد كتابهايي كه در جواب وهابيت نوشته شده است را مطالعه كنيد و دست از وهابيت بكشيد؛ خير، ما اين را نميگوييم. بياييد مطالعه كنيد تا هر كاري را كه ميخواهيد انجام دهيد، آگاهانه باشد. كتابهايي كه عليه وهابيت است و توسط أهل سنت نوشته شده است را مطالعه كنيد؛ مانند كتاب الدرر السنية آقاي زيني دحلان و كتابهاي آقاي ذهبي كه در نقد اينهاست و كتابهاي آقاي إبن حجر عسقلاني و إبن حجر هيثمي. شما كتاب الدرر الكامنة إبن حجر عسقلاني، جلد 1، صفحه 151 تا 157 را مطالعه كنيد و ببينيد كه خود مسلمانان و أهل سنت چه نظري نسبت به إبن تيميه داشتند. ميگويد نظر مردم نسبت به إبن تيميه اين بود:
عدهاي او را كافر و جزء مجسمه ميدانستند.
عدهاي او را زنديق و بيدين ميدانستند؛ به خاطر اهانتهايي كه به پيامبر (صلي الله عليه و سلم) كرده است.
عدهاي او را منافق ميدانستند؛ به خاطر حرفهاي نادرست و اهانتهايي كه نسبت به أمير المؤمنين (عليه السلام) كرده است. چون حب علي ايمان است و بغض علي نفاق است.
ما از جوانان عزيز وهابي و از دانشجويان آنها تقاضا داريم كه مطالعه و تحقيق و بررسي كنند. اگر بعد از مطالعه و تحقيق و بررسي به اين نتيجه رسيدند كه تفكر محمد بن عبد الوهاب و إبن تيميه تفكر نابي است، هنيئا لكم! طوبي لكم! ولي اگر احساس كرديد كه اينها درست نيست و باطل است، از آنها پيروي نكنيد. اينها فتوا دادهاند:
اگر ميخواهيد براي فرزندتان جشن تولد بگيريد يا جشن سالگرد ازدواج بگيريد، بدعت و حرام و شرك است.
إن شاء الله در رابطه با مسائل مستحدثه و فتاواي اينها در آينده بحث خواهيم كرد. حتي بزرگان اينها هرگونه راديو و تلويزيون را حرام دانستهاند، سوار شدن بر هواپيما را حرام دانستهاند و ياد دادن زبان انگليسي به فرزندان را حرام ميدانند، چون زبان انگليسي زبان كفار است. إن شاء الله نمونههايي از اينها را در آينده عرض خواهيم كرد.
يك گفتوگويي ميان آقاي مالك (متوفاي 179 هجري) رئيس مالكيها با منصور دوانيقي حاكم عباسي اتفاق افتاد كه در حدود 50 كتاب از كتابهاي أهل سنت نقل شده است. منصور دوانيقي در كنار قبر پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) با صداي بلند دعا ميخواند و آقاي مالك آمد و گفت:
يا أمير المؤمنين! لا ترفع صوتك! فإن الله أدب قوما فقال: «لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِي ... » ... و إن حرمته ميتا كحرمته حيا، فاستكان لها أبو جعفر و قال: يا أبا عبد الله أستقبل القبلة و أدعوا أم أستقبل رسول الله صلى الله عليه و سلم؟ فقال: و لم تصرف وجهك عنه و هو وسيلتك و وسيلة أبيك آدم عليه السلام إلى الله تعالى يوم القيامة؟ بل استقبله و استشفع به فيشفعك الله تعالى، قال الله تعالى: «وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ ... ».
اي أمير المؤمنين! صدايت را بلند نكن. خداوند قومي را ادب كرد و فرمود: «صداى خود را فراتر از صداى پيامبر نكنيد»، ... احترام پيامبر (صلي الله عليه و سلم) بعد از اينكه از دنيا رفت، مانند احترام در زمان حياتش است. منصور دوانيقي اين حرفها را شنيد و قبول كرد و به مالك گفت: اي أبا عبد الله! آيا رو به قبله و پشت به پيامبر (صلي الله عليه و سلم) باشم و دعا كنم يا رو به قبر پيامبر (صلي الله عليه و سلم) و پشت به قبله باشم و دعا كنم؟ مالك گفت: چرا ميخواهي از قبر پيامبر (صلي الله عليه و سلم) كه وسيله تو و وسيله آدم (عليه السلام) به طرف خداوند است رو برگرداني؟ رو به قبر پيامبر (صلي الله عليه و سلم) باش و او را شفيع ميان خودت و خداوند قرار بده و خداوند هم شفاعت او را قبول ميكند. خداوند ميفرمايد: «اگر اين مخالفان هنگامى كه به خود ستم مىكردند (و فرمانهاى خدا را زير پا مىگذاردند) به نزد تو مىآمدند و از خدا طلب آمرزش مىكردند و پيامبر هم براى آنها استغفار مىكرد، خدا را توبهپذير و مهربان مىيافتند».
الشفاء بتعريف حقوق المصطفى، جلد 2، صفحه 41 ـ دفع الشبه عن الرسول (ص) للحصني الدمشقي، ص 140 ـ وفاء الوفاء للسمهودي، ج 4، ص 1371 ـ سبل الهدى و الرشاد للصالحي الشامي، ج 11، ص 439 ـ شفاء السقام لتقي الدين السبكي، ص 163
كساني كه به مدينه و مسجد النبي مشرف شدهاند، در بالاي قبر پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) هم اين آيه را نوشتهاند: «لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِي». چون اگر مقداري صدايتان را بلند كنيد، بلا فاصله شرطهها ميآيند و شما را ميزنند و از اين كار ممانعت ميكنند.
نظرات شما عزیزان: